Om med- och mottrafikanter

Jag har inte haft någon semester i år, utan jag har jobbat hela sommaren. Det är rent jobbmässigt rätt bedrövligt tråkigt, eftersom alla typer av verksamhet tenderar att stå still, men det finns en aspekt på det som är helt underbar.

Trafiken.

Eller rättare sagt bristen på trafik. Det knappt en kotte ute på vägarna halv åtta på morgonen en onsdag i juli. Det är fantastiskt. Nu har jag inte sådär jättelångt till jobbet, och det är väldigt sällan trafiken påverkar tiden på min körsträcka, men det märks ändå en tydlig skillnad såhär framåt mitten av augusti när vardagen har tuffat igång igen för de flesta. För även om inte min körtid påverkas nämnvärt åt ena eller andra hållet så verkar det som att jag påverkar andra. Negativt.

För ja. Det är lika bra att jag erkänner. Det är inget att hymla om.

Jag är en sån där fruktansvärt horribel människa som kör i 70km/h på 70-vägar. Och när 70 övergår i 60 en bit, då övergår jag också i 60. Och detta är tydligen, enligt någon sorts outtalad norm, en fruktansvärd hädelse. För jag kommer ju inte fram så snabbt som jag skulle kunnat göra om jag bara öste på enligt önskemål från omvärlden.

Men jag är lite gammaldags på det sättet. Jag tänker mig att de gula skyltarna med röd kant och svarta nuffror liksom sitter där av en anledning. Troligen är det någon som har tänkt. Och jag vet faktiskt inte, men jag tror inte att de har tänkt “Nu sätter vi 30 här så den medelålders mannen i silverfärgad BMW måste slita på sina bromsar!”. Jag tror snarare att de tänker “Nu sätter vi 30 här för det är precis vid en skola och det är ju dumt om folk råkar köra ihjäl barn bara för att de inte ser sig för ordentligt.”

Skulle jag tro. Men jag vet inte. De människor som tar såna beslut har antagligen bra mycket mer utbildning i ämnet än vad jag har. För jag har ingen alls. Mer än att jag en gång i tiden lyckades ta körkort. Eller två gånger i tiden faktiskt, sen ett par veckor. Men jag tror inte att körkort riktigt räknas i såna här sammanhang.

Sen kan jag absolut sucka ibland och tycka att hastighetsbegränsningen är onödigt låg, men jag ser inte det som någon anledning från min sida att börja bryta mot lagar. Det är lite som med TV-licensen, som jag för all del anser vara ett satans onödigt påfund i det moderna samhället, men det innebär inte att min lösning är att ställa mig själv över lagen och inte betala. För jag ser ju på TV. Ganska mycket till och med. Den är bra om man vill ha lite sällskap hemma (Okej, jag har ju för all del Glenn, men han är inte mycket till input direkt).

Istället försöker jag tänka att även om jag tycker att hastigheten är för låg så kanske det är något som jag inte fattar. Till exempel har vi något så läckert som en feldoserad kurva i vägen precis i ghettot där jag bor. Det är helt omöjligt att se med blotta ögat, men om man kommer in i den i 41 km/h istället för angivna 40 km/h så är det en reell risk att man hamnar rakt ut i spenaten. Det är så att säga inte så att det har hänt bara en gång. Om man är buss så lyckas man dessutom stoppa trafiken i båda riktningar, gärna i rusningstid. Nu är jag inte buss, men jag gillar min bil och tänker att den mår bättre om vi inte ger oss ut på oplanerad terrängåkning.

Vilket inte helt osökt leder oss in på ett annat problem med de gula skyltarna med röd kant och svarta nuffror. De är alltså hastighetsbegränsning uppåt. Inte hastighetsbegränsning neråt.

Ahmen vadå, kan man köra långsammare än vad skylten säger? Ja, om väglaget bestämmer sig för att leka vindsurfing runt nollgradigt kan det till och med vara en riktigt bra idé att dra ner farten. Så man inte hamnar i diket. När bärgaren kommer så tar de inte mycket för ursäkten “Jamen jag körde inte för fort!”
Eh jo, det gjorde du uppenbarligen. Annars hade vi inte haft det här problemet. Var glad att det inte blev ambulans.

Men för att återgå till den medelålders mannen i den silverfärgade BMW’n med de oanvända bromsarna, så låg han bakom mig på väg till jobbet i morse. Väldigt nära bakom. Jag hade naturligtvis kunnat hänga ut honom här med bilnummer och allt, om det inte vore för att han låg så jävla nära bakom att jag inte såg registreringsskylten i backspegeln.

Jag vet inte hur man generellt tänker, men jag tycker det är lite väl nära. Nog för att min bil har snygg häck, men den gör sig bättre på lite avstånd. Jag blir faktiskt inte direkt uppmuntrad att köra snabbare för att någon gärna vill putta på lite. Kalla mig misantropisk, men jag vill gärna styra själv när jag kör, om det går bra. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Jag ser det som ett utmärkt fall av darwinism, det här med att korkskallar riskerar livet i trafiken hela tiden. Men jag hade verkligen uppskattat om de kunde ge fan i att riskera mitt också.

Slutsats: Bromsa. För helvete. Tack.


Comments

Om med- och mottrafikanter — 29 Comments

  1. Den stockholmska busschaufören ligger knästupa framåtläge och dyrkar hämningslöst detta inlägg i trafikmoral. Haver påpekat oräkneliga gånger att det är MAXhastighet på skylten inte MINIMIhastighet.
    Samt ber att få påminna om att just silverfärgade BMW har egna trafikregler. De finns antagligen anslagna på instrumentpanelen vid leverans, för alla silverfärgade BMW kör efter dem. Jämt.

  2. Håller med dig. Jag avskyr rumpsniffare och trycker på bromsen om de kommer för nära min bil. Varför blir man alltid förbannad när man kör bil? För det finns för många idioter därute på vägarna.

  3. När jag hamnar i den situationen, oftast i samband med att lämpligt omkörningstillfälle har uppenbarat sig för boven utan att vederbörande utnyttjat detsamma, då brukar det bli något fel på min bil. Den brukar liksom tappa orken och gå långsammare. Men det är bra, det minskar risken att få påhälsning i bagageutrymmet av boven om behovet att bromsa skulle uppstå.

  4. Haha, vi var på väg från Norrköping och maken kör OM en hästtransport, men både han och den körde lagligt. När maken ligger där i omkörningsfilen så kommer det en silverfärgad BMW och det i mer än 100 km/h och blinkar med helljuset – maken blir ju sur och bromsar in och släpper förbi de 2 han höll på att köra om och lägger sig bakom dessa igen….Men varför stressa, den filen är inte för de som måste köra fortare än skyltarna, den är till för att bl a köra om de fordon som inte får köra mer än en viss hastighet…
    Och hur är man funtad när man ser att någon kör om, kan man inte bara lugna ner sig då, fram kommer man ju ändå…så småningom….

  5. .. inte för att förstöra stämningen på någotvis här i bloggen men jag sticker ut hakan och säger: “Hemma på våran gata i stan” där kan man få ofrivilligt sällskap av trafikanter som kör som idioter oavsett bilmärke…
    Ja, jag kör BMW, förvisso inte silverfärgad så det kanske är därför jag håller med dig om trafikregler och anpassad körning…
    VEM är Glenn? Låter som en guldfisk. *väntar på en käftsmäll*
    (Ber om ursäkt i förväg om det är en tvåbening)

  6. Angående feldoserad kurva kan det gå som för en annan som missade stupet med björkar nedanför med femton meter och istället hamnade mellan två stolpar med taggtråd och en meter nysnö som stopp.
    Eller som bilen som tyckte att min bil hade så snygg bakdel att han var tvungen att kyssa den.

  7. Angående feldoserad kurva kan det gå som för en annan som missade stupet med björkar nedanför med femton meter och istället hamnade mellan två stolpar med taggtråd och en meter nysnö som stopp.
    Eller som bilen som tyckte att min bil hade så snygg bakdel att han var tvungen att kyssa den. Funderar på att skaffa en dekal med texten:
    Det är en bil, ingen hund!

  8. Åh. Ja. Precis.

    Jag brukar mentalt dela in folk i två olika idiotförarekategorier. Den första är billiga bilar med hyfsad motor framförd av yngling. Okej, risktänkande inte utvecklat, ungdomligt oförstånd (säger 27-åriga tanten…) och så vidare. Men den andra gruppen… Den andra gruppen är den jag häver ur mig svordomar och skriker åt (helt i onödan då de inte sitter i min bil): arketypen mellanchef i trettioårsåldern i BMW.

    Är man äldre än jag ska man i helvete ha någon form av utvecklad konsekvensförståelse. Man ska känna till varför man ska hålla avstånd i trafiken. Man ska känna till vad en hastighetsskylt innebär. Man ska veta hur trafikflödet fungerar. Man ska hjälpa varandra med filbyten och omkörningar så ingen blir instängd bakom lastbilen i tre mil. Man fattar att 30km/h förbi ett dagis är för att det kan springa ut BARN på vägen. Och att man inte. Någonsin. Ska. Lägga. Sig. Två. Meter. Bakom. Under. Omkörning.

    Vissa dagar har jag verkligen bara mottrafikanter. Speciellt om jag kör motorväg.

  9. Härligt att läsa att det är inte bara jag som tycker att det är irriterande
    när man får en bil mer eller mindre fastlimmad i baken på sin egen.
    Eller dom som bara dyker upp från ingenstans i racerfart i ngn påfart och bara måste visa sin kraft genom att pressa sig före en i sista sekund,trots att det är helt tomt på bilar bakom.Och det är ju inte alltid som det går att lägga sig i ytterfilen när dom kommer dundrande.
    Störst går först,kan det vara så….Min bil är ju inte så jättestor,kanske har jag missat ngt?!

  10. Men det finns faktiskt bilar som går sönder om de måste köra under den där hastigheten som står på de därna skyltarna! Det är jag helt säker på. Audisar framför allt, tror jag; måste de gå för långsamt så är det något som exploderar (visst var det en film på det temat härom året? jag tror att ausitillverkarna hämtat inspiration därifrån) i dem.

  11. För en herrans massa år sedan bodde jag strax utanför rikets andra stad, och hade där intressanta diskussioner med ett antal körkortsinnehavare. Eller snarare personer som emellanåt innehade körkort… Vi talade ofta om just de där skyltarna med nuffror på, särskilt vintertid. Jag hävdade att det fanns en poäng i att sakta farten vid exempelvis blixthalka. (Kalla mig tramsig, men jag tror fortfarande på det). Den samlade reaktionen blev: “Om det står 90, då är det Vägverkets förbannade skyldighet att se till att jag kan köra 90 året om!”
    Tja…

    Angående rumpsniffande bilister hävdar jag envist att man vid ALLT intimt umgänge ska se till att alla inblandnade är intresserade av och positivt inställda till detta umgänge. Så om du inte vet att bilisten framför vill bli kysst i häcken – håll avstånd! Detta är för övrigt fullt överförbart till annat umgänge, tex på krogar eller fester.

  12. Hastighetsmätaren på silverfärgade BMWs är graderade i miles, inte km, därav framfarten, sen har vi noterat blinkers inte ingår i standard utrustningen!

  13. Häpnadsväckande ofta ingår blinkers och bromsar i tillvalspaketen. Liksom sunt förnuft för föraren…

  14. Ja! Mycket bra kommentar!
    Och jag som jobbar med vägsäkerhetsfrågor kan berätta att om ingen körde för fort, körde full eller körde mot rött skulle mer än 70% av alla dödliga bilolyckor undvikas. Sug på den!
    Hastighetsgränserna är kalkylerade efter vad mänskliga kroppar tål, framför allt vad gäller 30km-gränsen – om du kör på en människa i 30km hastighet är det 90% chans att hen överlever men om du kör på någon i 50km-fart har personen bar en fjärdedels chans att klara sig, mindre om det är ett barn eller en gammal människa. Kör du på någon i mer än ca 65km i timmen ska det till ett mirakel för att hen ska överleva.

  15. Nästan oavsett vart man ska när man åker någonstans från mitt hem blir man tvungen att köra en (ganska lång) 40-sträcka. De flesta kör 50. Själv sätter jag farthållaren exakt på 40 vilket gör att jag flertalet blivit omkörd av illstirrande mottrafikanter när jag väl kommit ut på en större väg.

    För övrigt har jag blivit omkörd på höger sida, på väg ut ur en rondell, vilket också råkade vara en motorvägspåfart (= endast en fil). Som tur var skötte jag resten av uppkörningen så exemplariskt att jag fick körkort trots chocken.

  16. för min del så är det lastbils/långtradarchaffisar som inte vet att det fordon de kör är större än min bil för annars skulle de väl inte köra upp i häcken på en personbil? 😉 men bmw och audi chaffisar faktiskt inte ha broms, det håller jag med om.

    • Håller med. Detta är den enda bloggaren värd att följa. Som jag orkar med. Underbart språk. Och trevliga synpunkter. =D

  17. Det finns mot- och medtrafikanter, precis som det finns mot- och medmänniskor. Jag har länge misstänkt att det sitter motmänniskor bakom ratten på rumpsniffande bilar. (Utom den taxichaufför som körde in i häcken på min bil, dårå. Han nästan grät och sa: “Såhär blir det jämt för mig! Varför, varför?” Vi hittade inte riktigt något svar på den frågan, för han ansåg att han visste allt om säkerhetsavstånd och annat. Då föreslog jag, så vänligt jag kunde, en läkarundersökning – en taxichaufför som nickar till då och då kanske ska fundera på annat jobb.)

  18. Välkommen tillbaka Matte! Håller fullständigt med om de lustiga skyltarna med nuffror på. Har haft upprepade diskutioner med en bekant till våra grannar som envist hävdar att om det inte finns någon skylt är det 70km/h som gäller. “Vägen” ifråga är ca 2,5m bred & passerar ca 1,5m från vår stalldörr.

    • Det gäller att komma ihåg det man vill från körkortsutbildningen. Bashastigheten i Sverige är 70 km/timman.
      Javisst ja,sedan stod det något om att anpassa vad det nu var ifall något annat vad det nu var råkade sammanträffa. För att man inte skulle riskera att just sammanträffa. Plåt mot plåt eller värre. Och det var någons skyldighet eller någon annans? Inte var det väl min? Att ta hänsyn eller vilken syn det nu var.

  19. Överlag känns det som att det är en oskriven regel att man ska ligga 10 km/h över hastighetsgränsen.( Minst. Om man inte kör BMW eller Audi eller är en ung typ i en gammal bil med turbo) Sedan är det lite skillnad på vilken bil man själv kör också, har jag märkt. Jag kör en liten bil med lagom motor privat sen en kort tid tillbaka och vissa verkar se det som en personlig förolämpning att tvingas ligga bakom den. Jag blir framsläppt i trafiken i högre grad när jag kör jobbets kombitjänstebilar. Intressant…

  20. Klockrent! Det låter som vi är likadana när det gäller de där siffrorna på skyltarna.. 🙂

    Fick en hantverkargalning i röven för ett par dagar sen, hans chef fick ett argt mejl från mig senare…
    Hade jag haft hunden med mig vid det tillfället hade jag dock stannat och klivit ur för att skälla ut idioten personligen(och då hade det ju tagit ÄNNU längre tid att komma fram).

  21. Åh vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg!
    Jag pendlar idag närmare 9 mil till och från jobbet. Mer än halva sträckan är landsväg med begränsningen (eller rekommendationen beroende på vem man frågar) 90km/h. Ingen vägren, inga viltstängsel och mycket vilt (mest älg och rådjur). Att köra 90 måste betyda att man drabbats av plötsligt högerbensavfall, för det GÖR man bara inte.

  22. Silverfärgade gubbar i BMW kommer i alla färger och former av märken. Samt åldrar. Som boendes utmed och trafikerandes E20 varje dag vet man sådant. Är det inte suspekt många ynglingar (och några ynglingor?)som åker i väldigt nya, snabba, dyra fordon? På min tid (nu himlar många med ögonen, men ändå…) på min tid då, då fick man försöka komma över någon gammal häck (Opel Kadett -65 cupé) som inte på något vis gick att åka för fort i. Ibland inte alls åka. Då den inte ville. Starta, gnistra till tändstiften för att det regnat och så vidare. Nu kan de köra fortare än de klarar av och att det inte händer mer beror på alla de äldre erfarna bilister som kan förutse faran. När man blir för gammal för att hinna parera så får de höra att de är för gamla för att klara av att köra. Dessutom hade vi inga talafoner för att bli bekräftade. Vi kom fram till någon och träffades live! Jag föredrar fortfarande det. Även om mobilen får följa med ifall den senaste pärlan skulle få OpelKadettCupé-fasoner för sig. Eller någon annan råkat ut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *